Ačkoli segment maloobchodu patří mezi ty, které koronavirová krize zasáhla nejvíce, na počtu nově příchozích obchodních značek na český trh se krize příliš neprojevila. Vzhledem k tomu, že v roce 2019 přišlo do Česka 24 nových značek, v krizovém roce 2020 jich bylo 25. Letos by počet nově příchozích značek mohl být ještě vyšší – některé značky kvůli koronové krizi odložily otevření svých obchodů na rok 2021.
Globální krize očividně zasáhla celý svět a především obchody pro širokou veřejnost a velká nákupní centra. I přesto Praha a Česká republika vždy byly a zůstávají nejdůležitějším trhem pro nově příchozí obchodní značky.
„Praha, kam směřuje většina nově příchozích značek, je historicky po dlouhou dobu preferovanou turistickou destinací – proto očekáváme, že se tato hlavní část místní kupní síly vrátí, jakmile to bude možné znovu. Zákaznický potenciál je také silný mezi místními občany: jejich kupní síla roste a mají tendenci kupovat dražší výrobky, “uvedl Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu CEE maloobchodní agentury, Cushman & Wakefield.
„Český maloobchodní trh se rychle vyvíjí, a proto je více než polovina nově příchozích značek v prémiovém a luxusním segmentu. Maloobchodní prodejci ve skutečnosti poznamenávají, že i když Pařížská ulice ztratila zákazníky z Číny a Ruska, čeští zákazníci to částečně kompenzují, protože jsou zámožnější než dříve, “dodává.
Jak se již stalo tradicí, většina značek, které do České republiky přišly v loňském roce, byla v módním průmyslu, který také zaznamenal největší změny, pokud jde o příchod a odchod značek z regionu. Do země přišlo osm maloobchodních prodejců s módou, navíc dva prodejci sportovního oblečení, tři značky doplňků a jedna prémiová značka obuvi. Pět nových značek pochází z potravinářských a nápojových služeb, řada volnočasových konceptů se rozrostla o rodinný zábavní park z Ruska, který otevírá největší program tohoto typu v nákupním centru v České republice.
K nejdůležitějším nově příchozím značkám patří GAP (USA), která ke konci roku otevřela prostřednictvím svého místního partnera v naší zemi několik obchodů. V potravinářském segmentu je koncept zmrzliny Grom craft jako součást společnosti Unilever významným přírůstkem s nově otevřeným obchodem v horní části Václavského náměstí. Jedním z pozoruhodných přírůstků ze specializovaného segmentu je obchod Cybex (v Široké ulici spojený s Pařížskou), který se stal vlajkovou lodí v Evropě, nabízející dětské zboží a doplňky. U luxusních značek si zaslouží zmínku Saint Laurent od společnosti Kering Group. Hodnotový segment, kterému se během krize daří, se rozrostl o značky TEDi a Action.
Nejčastější zemí původu nově příchozích značek do České republiky byly USA (osm značek), následovaná Itálií (šest značek). České značky expandovaly především na Slovensko: příkladem je prodejce nábytku Jena Nábytek, značka bytových doplňků Bonami a Saunia koncept volného času. Další česká značka, Sportisimo, expandovala do nákupního centra do města Sofia v Bulharsku.
Původní článek najdete na praguemorning.cz.