Dva týdny po uzavření restaurací a kaváren, které nyní mohou fungovat pouze formou prodeje jídla s sebou a donáškovou službou, zůstalo v podnikání od poloviny září přibližně 43 procent podniků. Data od poskytovatele pokladního systému Dotykačka ukazují, že zatímco tržby z provozování restaurací klesly zhruba o pětinu na čtvrtinu, celkový pokles tržeb v průmyslu je zhruba 70 procent.
Podle Dotykačky mají potravinářské podniky působící prostřednictvím výdejních oken slibnou šanci vyhnout se bankrotu. Patří mezi ně restaurace, bistra a kavárny, které dokázaly zůstat částečně otevřené. I přes rozhodnutí vlády dočasně zavřít všechny restaurace, řekl ředitel Dotykačky Petr Menclík: „Tržby těchto společností nejsou o tolik nižší než za normálního režimu ale složení toho, co lidé kupují, se změnilo. “
Dodal: „Zatímco za normálních okolností tvoří zhruba 60 procent obratu potraviny a 25 až 30 procent alkoholické a nealkoholické nápoje, potraviny nyní tvoří 75 procent tržeb a nápoje jen desetinu. To se logicky odráží na zisku jelikož rodejci mají u nápojů výrazně vyšší marže. “ Od nedávného uzavření všech společenských prostor došlo v podnicích ke změnám v jejich pracovní vytíženosti. Před pandemií bylo v restauracích kolem poledne a večer většinou rušno. Nové zprávy však naznačují, že zákazníci nyní dávají přednost večeři během odpoledne.
Podle Menclíka je proto křivka prodeje během dne výrazně vyrovnanější. U večerních objednávek se pivo prodává o něco více s jídlem a prodej ostatních nápojů je minimální. Mencílek potvrdil, že restaurace nabízející možnosti take-out a donášky jsou ovlivněny méně než bary a kluby. Ve skutečnosti je pouze 5 % klubů v České republice částečně otevřeno pro podnikání. Ačkoli celkový pokles v restauračním průmyslu je způsoben hlavně úplným uzavřením více než poloviny podniků, Menclík uvedl, že restaurace v provozu musí nyní vážit všechny výdaje. Dotykačka nyní nabízí restauracím a maloobchodníkům portál pro bezplatné objednávky, který najdete zde.
Na portálu je registrováno více než 1 500 restaurací a za poslední týden bylo prostřednictvím online služby provedeno přes 2 000 objednávek. Menclík uvedl, že portál mohou využívat také podniky, které používají pokladní systém od jiných společností. Dotykačka rovněž připravuje zavedení online platby prostřednictvím portálu.
Původní článek najdete na praguemorning.cz
You might also like
- ČR: 25 nových obchodních značek
- Míra nezaměstnanosti v Čechách
- Lahvičky s vakcínou v ČR
- České vánoční tradice